Tien signalen dat je peuter misschien hoogbegaafd is

Tien signalen dat je peuter misschien hoogbegaafd is

Denk je dat je peuter misschien hoogbegaafd is? Ik geef je tien signalen die daar op kunnen wijzen!

Hier zijn tien signalen die vaak voorkomen bij hoogbegaafde peuters (1,5 -3 jaar):

  1. Je peuter gebruikt al vroeg volwassen woorden of spreekt in complexe zinnen voor de leeftijd.
  2. Sterk geheugen: je kind onthoudt gebeurtenissen, liedjes of informatie na één keer horen.
  3. Je peuter stelt veel vragen en wil echt begrijpen, niet alleen weten.
  4. Je peuter ziet details die anderen niet opvallen en maakt daar verrassende verbanden tussen.
  5. Je peuter maakt ingewikkelde verhalen of rollenspellen met diepgang en/of humor.
  6. Hij/zij ervaart emoties diep en reageert sterk op prikkels, sfeer of anderen.
  7. Vraagt naar de dood, het universum of ‘waarom mensen bestaan’ met grote ogen en volle ernst.
  8. Probleemoplossend gedrag buiten verwachting
    Stapelt krukjes om iets te pakken of bedenkt creatieve (soms ondeugende) oplossingen die je zelf niet bedacht had.
  9. Humor! Je kind maakt grapjes met woordspelingen, omdraaiingen of sarcasme die eigenlijk niet passen bij een peuter.
  10. Denkt meerdere stappen vooruit: “Als jij straks weggaat, word ik verdrietig, en dan wil ik een knuffel, goed?”

Let op: herken je er meerdere bij jouw kind? Dan is dat een uitnodiging om je verder te verdiepen in hoogbegaafdheid! 🤗🧠

Welke van deze tien signalen dat je peuter misschien hoogbegaafd is herken jij? Stuur me een DM op instagram.

Zit je vermoedelijk hoogbegaafde kind niet zo lekker in zijn of haar vel? Ik help je met mijn gids “Een vermoedelijk hoogbegaafd kind, wat nu?” en vertel je alles wat je wilt weten ❤️.

Bronnen:
Gross, M. (1993). Exceptionally Gifted Children. Routledge.
Silverman, L.K. (1993). Counseling the Gifted and Talented.
Webb, J.T. et al. (2007). Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults.
Dabrowski, K. (1964). Positive Disintegration Theory, overexcitabilities (intensiteiten) bij hoogbegaafden.
Positive Disintegration as a Process of Symmetry Breaking – PubMed
Piechowski, M.M. (1999). “Emotional giftedness: The measure of intrapersonal intelligence.”
Assessment of Giftedness | Request PDF
National Association for Gifted Children (NAGC) VS: “Early Childhood Giftedness” (2021).

Post delen

Gerelateerde posts